Vijf opvallende digitale projecten

Voor het verspreiden van mijn enquête heb ik de websites van 125 kranten en krantenuitgeverijen uitgepluisd op zoek naar de juiste contactgegevens. Tijdens mijn zoektocht kwam ik een aantal bijzondere digitale initiatieven tegen. Een kort overzicht van de opmerkelijkste digitale projecten.

Livestream van de bouw van een nieuwe Ikea

Dalarnas Tidningar toont livestream bouw IkeaHet Zweedse stadje Borlänge is in rep en roer vanwege de komst van een Ikea-vestiging. De stad hoopt dat de meubelgigant  de lokale middenstand en de werkgelegenheid een boost geeft. De nieuwe Ikea kreeg al 5000 sollicitaties binnen. De lokale krant Dalarnas Tidningar zit bovenop het nieuws en biedt haar lezers online een livestream aan waarop de bouw van de nieuwe Ikea van minuut tot minuut gevolgd kan worden.

Lokale Instagrams verzameld

RheinstagramEen originele inhaker op de populariteit van foto-app Instagram: De Duitse Rhein-Zeitung verzameld op een speciale website (met de toepasselijke naam Rheinstagram.de) alle Instagrams uit de regio. De foto’s worden verzameld op basis van regionale hashtags (#Mainz, #Koblenz etc.). Het resultaat geeft je een andere kijk op je eigen stad en geeft je een inkijkje in waar je buren zich mee bezig houden.

 

Check de ongelukken in jouw buurt (en deel ze op Facebook)

Overzicht 112-meldingen op BLT.seDe Zweedse regionale krant Blekinge Läns Tidning verzamelt op haar site alle 112-meldingen op een overzichtelijk kaartje. Nieuwsgierig naar het aantal meldingen in jouw buurt? Kies een categorie (verschillend van “verdrinking” en “verkeersongeluk” tot “explosie buitenshuis”) en een tijdsbestek (vandaag, afgelopen maand of afgelopen halfjaar) en de meldingen verschijnen overzichtelijk op Google Maps. Door Facebookintegratie kan je individuele ongelukken delen met je vrienden. Waarom je dat zou willen is mij een beetje een raadsel.

Liveblog over “elanddrama”

Live-blog eland-drama

In de Noorse stad Drammen slaat een kudde elanden op hol. Drammens Tidende pakt vervolgens groot uit met een live-blog waarin zorgvuldig verslag wordt gedaan van het “elanddrama”. Ook amateurfoto’s en video’s ontbreken niet. Dat klinkt voor een buitenstaander allemaal wat overdreven, maar ik vraag me af of Nederlandse media dit anders zouden hebben aangepakt. Herinner je nog de mediahype rond de paarden van Marrum?

Nieuwssite zonder nieuws

Website FinansavisenIk wist niet dat dit nog kon in 2013: Een nationale krant die de mogelijkheden van internet compleet negeert. De Noorse financiële krant Finansavisen publiceert op haar site alleen aankondigingen over wat er die dag in de krant staat. De drie belangrijkste onderwerpen van die dag krijgen een fotootje en twee introducerende zinnen. Wil je meer lezen? Dan koop je de krant maar. Op de site vind je geen nieuws, geen betaalmuur en geen digitale edities.

Hoofdredacteur Trygve Hegnar blijkt niet helemaal internet-vreemd te zijn want hij is ook de uitgever van de online nieuwssite hegnar.no. Als je het mij vraagt blijft het toch een vreemde keuze om je krantensite zo te verwaarlozen, maar het lijkt voor de oplage vooralsnog weinig uit te maken.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s