NRC Reader en DNP zetten nieuwe trend in krantenland

NRC Reader en DNP

De nieuwe apps van NRC en De Nieuwe Pers laten zien dat uitgevers durven te experimenteren met nieuwe verdienmodellen. Dat is positief nieuws voor de industrie en de consument.

Dit stuk verscheen eerder op persinnovatie.nl

Maandag verschenen twee nieuwe krantenapps: DNP, de digitale wederopstanding van gratis krant De Pers en NRC Reader. Met DNP kan je voor het eerst een abonnement afsluiten op een individuele journalist. De app zelf is gratis, een abonnement kost €1,79 per journalist per maand of €4,99 voor alle elf journalisten.

De journalist wordt dus een merk. Helaas zijn de beschikbare journalisten niet allemaal even bekend. Een ander punt is dat je niet weet wat je van het abonnement kan verwachten. Het hangt van de journalist af of je twee of tien stukken per maand leest. Je kan ook geen indruk krijgen van de onderwerpen van de artikelen, je kan alleen een kleine biografie van de auteur lezen.

Een ‘Best of’ app

Dat doet NRC Reader beter. Deze iPad app biedt je dagelijks de beste artikelen uit NRC Handelsblad en NRC.next aan voor €1,79 per week of €4,49 per maand. Als Reader-abonnee mag je de artikelen gratis delen. Je kan je vrienden niet alleen vertellen dat je dat ene artikel zo goed vindt, maar je kan het ze ook laten zien. Zo maakt de app optimaal gebruik van de mond-tot-mond reclame via social media. NRC Reader lijkt zich vooral te richten op consumenten die de gewone krant nu te veel geld of te veel tijd vinden kosten. Voor hen biedt een goedkope ‘best-of’ uitkomst. Dat kan dus extra inkomsten genereren, met artikelen die je toch al had geschreven. NRC Reader maakt één editie per dag. DNP wordt daarentegen de hele dag door geüpdatet.

Weg van de standaard

De twee nieuwe apps zijn meer dan een leuke nieuwe gimmick of een interessant proefballonnetje. Het laat zien dat krantenuitgevers bereid zijn af te stappen van de standaard die ze gewend zijn (al was daar bij De Pers eerst opheffing van de papieren krant voor nodig).

Tot nu toe was de Nederlandse krantenapp niet meer dan een veredeld PDF´je met wat extraatjes om de leesbaarheid te vergroten. Het was al heel wat als je URL’s in artikelen of advertenties kon aanklikken. Maar de kracht van de tablet of de smartphone is niet dat ze zulke mooie PDF´jes kunnen vertonen. Een app kan video’s en animaties afspelen, constant geüpdatet worden, social media integreren en lezers input laten geven. En met digitale distributie kan je alles op maat snijden, elke lezer zijn favoriete pakketje artikelen geven.

Echte innovatie

Andere partijen zijn daar ook mee bezig, maar NRC en DNP zijn van oudsher krantenmakers en daar kwam tot nu toe niet veel verandering vandaan. Dat de twee titels nu laten zien dat ze durven experimenteren met de mogelijkheden van smartphone en tablet is positief voor de consument, die betere, passendere producten kan verwachten, en voor de industrie, die vaak het verwijt krijgt te conservatief te zijn. Dit zet de trend voor échte innovatie in de krantenindustrie, die het oude verdienmodel van de krant durft los te laten. Dat het pas zes jaar na de komst van de eerste iPhone gebeurd, tsja… dat moeten we maar voor lief nemen.

Bekijk de video van NRC Reader

Lees meer:
– Lees de recensies van iPadclub over DNP en NRC Reader
– Bekijk de ‘eerste indruk’ van Bright over DNP en NRC Reader
– Hoofdredacteur Peter Vandermeersch over de nieuwe app van NRC

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s