Doeners twitteren, denkers analyseren

Social & MobileSociale en mobiele media worden langzamerhand volwassen. Dat betekent een overgang van oeverloos getwitter en geinige apps op je telefoon naar applicaties en sociale media campagnes waar je echt wat aan. Daarmee kan je zelfs stoffige ministers hip maken, zo vertelden Martijn Arts en Ron Vrijmoet in de zevende masterclass van The Challenge.

Verslag van de zevende masterclass van The Challenge op 5 februari. Dit stuk verscheen ook op persinnovatie.nl

“Het kanaal dat je gebruikt is niet meer zo belangrijk als vroeger”, gaf Martijn Arts van Total Active Media aan. “Waarom moet je nog een eigen website hebben? Je verspreidt je content via social media als Facebook, Slideshare en LinkedIn. Het enige wat dan nog echt karakteristiek is, is je inhoud.”

Doeners twittereren, denkers analyseren
Daarom staat in het werk van Arts de inhoud centraal. Hij bouwde een eigen model voor zijn advieswerk door de verschillende stappen van een innovatieproces (intelligence, network, operation, publication, dialogue en evaluation) te combineren met de vier leerstijlen van Kolb (doeners, dromers, denkers en beslissers).

Die leerstijlen en innovatiestappen koppelde hij aan de verschillende social media. Zo is Twitter iets dat typisch bij ‘dialogue’ en een doener past omdat je in gesprek kan gaan over je innovatie. Twittercounter past weer goed bij de denker die het leuk vindt om te evalueren en LinkedIn hoort bij de stap ‘network’. De vroegere minister Verhagen bleek een doener, dus werd hem voor een campagne van Buitenlandse Zaken gevraagd om veel te gaan twitteren. De toenmalige staatsecretaris Timmersmans hield van meer uiteenzetting, dus voor hem was bloggen meer geschikt.

Twitterjockeys
BrIk logoIn zijn opdrachten voor klanten probeert Arts vooral de passie van betrokkenen over te brengen: “Het werkt niet als je als bedrijf zelf gaat zeggen hoe goed je bent. Je moet het laten zien. Laat mensen zelf vertellen wat ze doen.” Met de komst van social media gaat dat nu makkelijker dan ooit. De twitterende Verhagen is daar een voorbeeld van, maar Arts stelde bijvoorbeeld ook ‘twitterjockeys’ aan in een campagne om Brussel te promoten als studentenstad.

Op BrIk (‘Brussel en ik’) twitterde een groep studenten – de twitterjockeys – over alles wat ze deden om zo te laten zien dat Brussel een bruisend studentenleven heeft. Door de campagne groeide het aantal nieuwe studenten weer, na vijf jaar van dalende aanmeldingen.

Bekijk de presentatie van Martijn Arts

Mobiel ís al de toekomst
Mobiele apparaten nemen in 2013 definitief de markt over, zo vertelde Ron Vrijmoet, van MobGen: “Er zijn wereldwijd één miljard pc’s. Hoeveel mobiele aansluitingen denk je dat er zijn? Zeven miljard. Daarvan is nu al 30% smartphone en dat groeit nog steeds snel. Je hoort mensen wel eens zeggen ‘mobile wordt de toekomst’. Maar dat is dus niet zo. Mobile is nu al het medium waarop by far de meeste interacties plaatsvinden.” Wat betekent dit voor uitgevers? Vrijmoet: “Als je deze cijfers gelooft, moet je meer gaan denken vanuit mobiel. Bedenk eerst hoe je website er op een smartphone uit moet zien en pas daarna hoe je die kan vertalen naar een desktop-site. Bedrijven zijn nu nog te veel gefocust op die desktop-site. Daar moet echt nog een mind shift plaatsvinden.”

Geen foefjes maar functionele applicaties
Shell appDe app wordt steeds meer volwassen. Aan de hand van voorbeelden liet Vrijmoet zien dat we het stadium van apps met geinige foefjes voorbij zijn en er echt functionele applicaties worden ontwikkeld. Shell zocht een manier om haar werknemers beter op de hoogte te houden van wat het bedrijf allemaal doet. MobGen ontwikkelde een app, Inside Energy, waarmee het personeel beter op de hoogte gehouden kan worden. Een eigen redactie van Shell, van 30 man, produceert artikelen, filmpjes en animaties.

Volgens Vrijmoet heeft een speciale app veel meer waarde dan een mobiele website. Een app werkt vaak sneller en uit cijfers blijken gebruikers een stuk langer in een app te blijven dan op een site. “Daarnaast is het grote voordeel van apps dat je met push-berichten makkelijk mensen ernaar toe kan krijgen. Dat is op een website veel moeilijker.”

De advertentie-uitgaven voor mobiel internet en apps blijven nog sterk achter bij het gebruik. Waar consumenten al 23% van de tijd die ze spenderen aan media op mobiele apparaten doorbrengen, zijn de uitgaven van adverteerders op dit kanaal nog maar 1% van het advertentiebudget. Terwijl er veel mooie toepassingen voor te bedenken zijn. Vrijmoet: “Wij kunnen zorgen dat in een straal van vijf kilometer rond de Albert Heijn, iedere mobiele internetter op NU.nl alleen maar Jumbo-reclames ziet. Mobiel is nu een ongelofelijk effectief medium, maar er wordt veel te weinig mee geëxperimenteerd.”

Lees meer:
– 10 digital tools journalists should learn (Knight Center)
– Test jezelf: Ben jij een denker, dromer, doener of beslisser?
– Bekijk het social media model van Arts

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s