Dit zijn de 8 finalisten van The Challenge

AppsEr zijn nog acht teams over in The Challenge, de subsidiestrijd voor journalistieke start-ups. Gaan deze ondernemers de Nederlandse journalistiek vernieuwen? Wat zijn die vernieuwende ideeën die kans maken op €25.000? Een kort overzicht. 

Dit stuk verscheen ook op persinnovatie.nl

Voor The Challenge hebben zich oorspronkelijk 24 teams aangemeld. Nu zijn er nog acht over. Onder deze acht wordt €60.000 euro aan subsidie verdeeld (maximaal €25.000 per concept) tijdens de bestuursvergadering van 6 maart. De beste drie teams dingen ook nog eens mee voor de Toekomst Prijs, onderdeel van de Tegel. Dit zijn de acht teams die nog in de race zijn, in willekeurige volgorde:

0031.news
Correspondenten zijn relatief duur, vooral voor kleinere media. En wie heeft een betere neus voor het Nederlandse nieuws dan de Nederlanders zelf? 0031.news wil de interessante, genuanceerde verhalen schrijven die correspondenten van internationale media over het hoofd zien. Met exclusieve, op maat gemaakte verhalen en als aanspreekpunt voor het vinden van experts en bronnen moet 0031.news hét bureau worden waar Engelstalige media naar toegaan voor een verhaal uit Nederland. Bekijk het project of bekijk de presentatie.

Vers Beton
Vers Beton is een ‘online tijdschrift voor de harddenkende Rotterdammer’. Ook Rotterdammers hebben behoefte aan achtergronden en verdieping en die kunnen ze vinden bij Vers Beton. De website is ontstaan uit ‘liefde voor journalistiek en liefde voor Rotterdam’. De site bestaat al (zie versbeton.nl), maar draait nu volledig op vrijwilligers. Vers Beton wil professionaliseren door een community op te bouwen en denkt onder meer aan het organiseren van evenementen, crowdfunding, papieren publicaties en een ledensysteem. Lees de one pager (pdf) of bekijk het project.

JOB: Journalistiek OnderzoeksBureau
JOB staat voor Journalistiek OnderzoeksBureau en wil een nieuw verdienmodel voor (onderzoeks)journalistiek vormen door bedrijven en journalisten te laten samenwerken. Journalisten gebruiken lang niet altijd alle informatie in het uiteindelijke artikel. Die ‘weggegooide’ data kan heel interessant zijn voor bedrijven. Bedrijven bezitten zelf veel data die interessant is voor journalisten. Samenwerking kan dus heel waardevol zijn en ook nog eens een nieuwe inkomstenstroom voor de journalist opleveren. De bedenkers van JOB leggen met een animatie uit hoe dat werkt. Lees ook de one pager (pdf) of bekijk het project.

NewPaper
Het team van NewPaper wil achtergronden en duiding bieden op het internet. Achtergrondnieuws lijkt nu nog het domein te zijn van oude media. Dat wil NewPaper veranderen met 5 verhalen per dag. Niet geschreven vanuit de 5 W’s (wie, wat, waar, wanneer, waarom), maar vanuit drie peilers: “Mens’, ‘Oorzaak & Gevolg’ en ‘Tegenstelling’. De redactie wordt gevormd door jonge journalisten. Zo wil NewPaper ook een kweekvijver voor talent worden. Newpaper heeft al proefgedraaidBekijk het project.

LocalFocus
LocalFocus moet een platform bieden om regionale media te verbinden met datajournalisten. Datajournalisten zijn vaak te duur voor regionale media, waardoor veel interessante verhalen blijven liggen. LocalFocus wil met haar platform dataproducties maken en verkopen. Door drie tot vijf datasets per week op een behapbare manier beschikbaar te stellen voor regionale media kunnen ook zij gebruik maken van de skills van de datajournalist. Bekijk het project.

I Am The Source
I Am The Source is een app waarmee elke smartphonebezitter een burgerjournalist kan worden. Door middel van live-streaming kan de gebruiker zijn eigen live-uitzendingen maken op locatie. De website van I Am The Source gebruikt de geolocatie van gebruikers om een kaart met een overzicht van live-streams te bieden. Er is al een prototype en een websiteBekijk het project.

M-Nieuws
Jongeren zijn slecht op de hoogte van het politieke systeem in Nederland en Europa, wat het moeilijk maakt om volwaardig mee te doen in een democratie. M-Nieuws wil dat veranderen door een journalistieke website te introduceren in het vak Maatschappijleer. Aan de hand van de actualiteit van bijvoorbeeld de lokale gemeenteraad maken jongeren kennis met de werking van politiek. M-Nieuws kan uitgebouwd worden met bijvoorbeeld een excursie naar de Tweede Kamer of een papieren publicatie die de site ondersteund. Bekijk het project

Ticker
We worden tegenwoordig overladen met informatie en Ticker wil daar een oplossing voor bieden in de vorm van een app die toegespitst is op de gebruiker. Geef in Ticker aan welke berichten je op welk moment van de dag wilt hebben (’s ochtends de headlines van je favoriete techsite, ’s avonds de sportuitslagen via de NOS of het regionale nieuws) en Ticker stuurt je op maat gemaakte push-berichten. Met alleen de artikelen waar jij behoefte aan hebt. Bekijk het project.

Lees ook:
– Bekijk hier alle ingediende voorstellen

Foto: ashkyd, Flickr, onder Creative Commons License

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s