Voicemails, subsidies en afvallers

Screenshot reportage EenVandaagHoe vraag je een subsidie aan en hoe maak je kans op de belangrijkste journalistieke prijs van Nederland? Dat waren de vragen die in de zesde masterclass behandeld werden. Maar de vraag waar het de deelnemers vooral om ging was: welke teams mogen door naar de finale en welke drie vallen er af?

Verslag van de zesde masterclass van The Challenge op 29 januari. Dit stuk verscheen ook op persinnovatie.nl

De drie beste teams van The Challenge dingen mee naar de Toekomst Prijs, onderdeel van de Tegel, de prestigieuze jaarprijs voor de journalistiek. Vorig jaar wonnen Sander ’t Sas en Jan Born van EenVandaag de Tegel in de categorie ‘nieuws’ met hun reportage over het kraken van de voicemail van politici. Zij kwamen vanavond de deelnemers van The Challenge vertellen hoe ze dat gelukt is.

“Het nieuws vind je soms gewoon op straat. En soms op de website van Vodafone.”

’t Sas en Born benadrukten dat je als journalist vooral moet proberen op zoek te gaan naar eigen nieuws. Dat hoeft niet altijd moeilijk te zijn. ’t Sas: “Het nieuws vind je soms gewoon op straat. En soms op de website van Vodafone.” De twee journalisten ontdekten dat met een standaardpincode van de website van Vodafone, voicemailberichten van een groot aantal mensen vanaf een andere telefoon te beluisteren waren. Zo werd het kinderlijk eenvoudig om de voicemail van burgemeesters, topambtenaren, kamerleden en ministers af te luisteren. Zoals bijvoorbeeld die van Uri Rosenthal.

 Bekijk de reportage van EenVandaag

Als je daar achter komt heb je een potentiële scoop in handen, maar het echte werk begint dan pas, zo legden ’t Sas en Born uit. De ingesproken voicemailberichten waren in sommige gevallen heel persoonlijk, of bevatten gevoelige informatie. Born: “Ik heb alle voicemailberichten uitgetikt en die hebben we woord voor woord doorgenomen met juristen om te bepalen wat we wel en niet konden uitzenden.” Vodafone werd aan het begin van de dag van uitzending op de hoogte gesteld om op tijd het ‘lek’ te kunnen dichten.

Nette aanpak
Ook alle afgeluisterde politici werden vooraf gebeld zodat ze hun pincode konden veranderen. Deze nette aanpak van de journalisten bij het omgaan met de gevoelige informatie werd geprezen door de jury van de Tegel. Goed nadenken over je strategie is dus een belangrijk onderdeel bij het maken van dit soort gevoelige rapportages. Het verhaal is nog niet afgelopen: ’t Sas en Born hebben nog een WOB-verzoek lopen over het onderzoek en de correspondentie die de ministeries hebben gevoerd naar aanleiding van het lek.

Klamme handjes
Na de presentatie legde Rick van Dijk, operationeel directeur van het Stimulerginsfonds, kort uit aan welke criteria de subsidieaanvragen van de deelnemers moeten voldoen. Maar waar de avond voor de deelnemers vooral om draaide was de presentatie van de businessplannen. Met klamme handjes en onder toeziend oog van Vincent Kouwenhoven (venture capitalist en bestuurslid van het Stimuleringsfonds) presenteerden de verschillende teams hun concepten.

Drie teams naar huis, nog acht teams in de race
Bij een aantal teams was duidelijk te zien dat ze gegroeid waren sinds het begin van The Challenge: abstracte ideeën waren concreet gemaakt, er werden inkomstenbronnen en kostenplaatjes gepresenteerd en sommige teams zijn zelfs al in gesprek met samenwerkingspartners. Ook waren er teams die nog niet helemaal hun weg hadden gevonden, maar Kouwenhoven prees de originaliteit van de ideeën. Na een kort beraad aan het eind van de avond werden de concepten Yourno (een platform voor freelancers), Perspective (achtergrondjournalistiek op het internet) en Eyestream (app waarmee burgerjournalisten foto’s verkopen aan regionale media) naar huis gestuurd.

Bekijk hier wie de acht overgebleven teams zijn. Zij mogen de komende weken hun concept verder uitwerken en op 6 maart voorleggen aan het bestuur van het Stimuleringsfonds. Het bestuur verdeelt vervolgens €60.000 subsidie onder de beste ideeën. Het beste team kan tot €25.000 winnen om zijn concept op poten te zetten.

Foto: Still uit reportage EenVandaag

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s