Hoe verleid je een investeerder? 7 tips

GeldHoe krijg je een inversteerder zover om in jouw idee te investeren? De venture capitalists Guido van Nispen en Vincent Kouwenhoven deelden een paar geheimen tijdens de vijfde masterclass van The Challenge.

Verslag van de vijfde masterclass van The Challenge op 24 januari. Dit stuk verscheen ook op persinnovatie.nl

“De journalistiek is op dit moment een bizarre wereld”, leidde Guido van Nipsen de avond in. “Er valt nauwelijks geld met journalistiek te verdienen en tegelijkertijd is er meer behoefte aan dan ooit te voren.” Van Nispen is CFO bij persbureau ANP en is betrokken bij DCIF, de investeringstak van Veronica. Samen met Vincent Kouwenhoven, oprichter van eVA Fund en bestuurslid van het Stimuleringsfonds, kwam hij de teams van The Challenge een inkijkje geven in de wereld van investeerders.

En omdat het nu zo’n ‘bizarre wereld’ is, zal het niet makkelijk zijn om een investeerder te vinden, zo legde Van Nispen uit: “Het is ongelofelijk wat er dankzij het internet nu allemaal kan, maar het lastige is dat iederéén het nu kan. Als je een nieuw idee hebt voor een onderneming moet je je daarom afvragen waar je kracht precies zit: ben je heel erg goed in wat je doet? Of ben je bijzonder en kun je je onderscheiden van anderen? Als dat beide niet het geval is, zal het heel lastig voor je worden.”

Als je dan toch een – in jouw ogen – briljant idee hebt, hoe zorg je er dan voor dat er iemand in je nieuwe onderneming wil investeren? Hier de 7 belangrijkste tips van Kouwenhoven en Van Nispen

1. Kom met iets wat je zelf zou willen gebruiken 
Kouwenhoven: “In mijn beleving komen de meest succesvolle ondernemingen voort uit een behoefte die de ondernemer zelf heeft. Dat is geen garantie voor succes, maar het is wel een teken van authenticiteit en het helpt dat je jezelf kunt identificeren met je product. De leukste bedrijven waar ik in heb geïnvesteerd waren vaak ook bedrijven van ondernemers die vanuit hun eigen behoefte een gat in de markt zagen.”

2. Ga er vanuit dat je potentiële investeerder niet zo enthousiast is als jij
Van Nispen: “Alles waar je mee komt hebben wij al eens gezien, of wij dénken dat we het al eens hebben gezien. En kom je echt met iets super revolutionairs, dan snapt waarschijnlijk niemand het. Ga er ook van uit dat we in eerste instantie ‘nee’ zeggen. Je bent zelf waarschijnlijk helemaal vol van je eigen idee, maar denk eraan dat je mogelijke investeerders lang niet zo enthousiast zijn. Je moet ze echt overtuigen.” In het wilde weg je businessplan mailen of investeerders opbellen wordt meestal niet gewaardeerd. Probeer via-via geïntroduceerd te worden bij een investeerder en de kans dat je op gesprek mag komen wordt een stuk groter.

3. Wees niet te kritisch
Dit is een tip speciaal voor journalistieke ondernemers. Een kritische blik is natuurlijk nuttig, maar het moet niet in de weg gaan zitten. Een journalist heeft nogal eens de neiging zich te focussen op het negatieve, terwijl ondernemers vaak rasoptimisten zijn. Van Nispen: “Journalisten zijn per definitie wantrouwig. Dat is een slechte eigenschap voor een ondernemer. Journalistieke ambities zijn niet altijd te rijmen met ondernemen. Pas dus op dat je niet te kritisch bent.”

4. Stel een dream team samen
“Een leuk bedrijf wordt vaak gedragen door een leuke, gepassioneerde ondernemer,” aldus Kouwenhoven. “Maar bij zo’n persoon ontbreekt het nog wel eens aan zakelijk inzicht en basic skills in administratie en dergelijke. Ga dus op zoek naar een maatje die je daar bij kan helpen. Vraag je neef die accountant is om bij je bedrijf te komen. Van een gebrek aan zakelijkheid wordt je investeerder niet blij.” Wanneer je een app wilt ontwikkelen is het ook aan te raden een techneut in je team op te nemen, want het uitbesteden van app-ontwikkeling loopt vaak fout volgens de twee investeerders.

5. Houd de concurrentie in de gaten
Houd in de gaten of anderen met hetzelfde idee bezig zijn, vertelt Kouwenhoven: “Een goed idee wordt vaak op tien plaatsen tegelijk bedacht. Ik heb meerdere keren meegemaakt dat we zeiden ‘stop er maar mee’ omdat een Amerikaanse variant zó sterk gefinancierd was dat het geen zin meer heeft om daar tegen te concurreren. Bespaar je die ellende en kijk continue om je heen wat anderen doen. Kijk bijvoorbeeld op Techcrunch.”

6. Wees bereid te bloeden voor je idee
Kouwenhoven: “Een ondernemer moet blijk geven zelf offers te durven maken om zijn concept uit te werken. We willen bijvoorbeeld zien dat iemand bereid is een paar jaar van zijn leven op te offeren om zijn onderneming op te bouwen. Je moet er zelf voor willen bloeden. Als die bereidheid er niet is, is het voor de investeerder ook snel afgelopen.” Het helpt als je bijvoorbeeld al een proof of concept hebt: je hebt al een werkende (uitgeklede) site of app gebouwd met eigen middelen. Dat laat zien dat je er zelf al in geïnvesteerd hebt en je kan je idee gelijk demonstreren.

7. Bedenk dat het de investeerder iets op moet leveren
Je kan een prachtig plan hebben waarmee je de wereld verbetert, maar wat geen euro zal opleveren. Dan zal een investeerder niet geïnteresseerd in je zijn. Van Nispen hanteert een factor 10 bij de beoordeling van businessplannen: elke euro die geïnvesteerd wordt moet vijf jaar later tien euro kunnen opleveren. “Over het algemeen leiden maar twee van de tien investeringen tot een succes. Dus het moet veel opleveren om het mislukken van die andere acht goed te maken.” Als dat niet het geval is moet je op een andere manier op zoek naar financiering. Als je wél een investeerder aan je weet te binden, krijg je daar ook veel voor terug: je wordt niet alleen met een investering op weg geholpen maar ook met een groot netwerk en de enorme kennis van de investeerder over de sector.

Het is dus zeker niet makkelijk om een investeerder over te halen. Is het al die moeite dan wel waard? Van Nipsen: “Het gaat hier wel om topsport. Als je alleen geïnteresseerd bent in ‘meedoen’ en niet voor de olympische titel gaat dan moet je niet bij een investeerder aankloppen.” “Maar”, voegt Kouwenhoven toe, “als je uit het juiste hout gesneden bent is dit het leukste wat je kan doen: jezelf onderhouden met je eigen creativiteit.”

Er moest deze week ook weer een team afvallen: Streekverslag is niet door naar de volgende ronde. Er zijn nu nog 11 teams in de race.

Foto: 401 (K) 2013, Flickr, onder Creative Commons License

Advertenties

One thought on “Hoe verleid je een investeerder? 7 tips

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s