Wij leveren de content, jullie bouwen de apps

ToolsMet een team van maximaal 3 personen is het lastig om een product op poten te zetten dat een dagelijkse stroom van content nodig heeft. In de vierde masterclass van The Challenge maakten de deelnemers kennis met verschillende datatools die je kunnen helpen met het produceren van content zonder dat je meteen een complete redactie hoeft aan te nemen.

Verslag van de vierde masterclass van The Challenge op 17 januari. Dit stuk verscheen ook op persinnovatie.nl

‘Uitgevers zijn slecht in innoveren,’ stelde Jelle Buizer, productmanager bij FD Mediagroep. ‘Krantenuitgevers hebben te maken met hele hoge kosten. Er zijn grote redacties en er werken bijvoorbeeld veel oudere mensen die relatief veel verdienen. Daarom werken uitgevers niet graag aan producten die de bestaande inkomstenstroom kunnen kannibaliseren: bij lagere inkomsten moet al snel de redactie worden ingekrompen. Natuurlijk is het altijd beter om jezelf te kannibaliseren voordat iemand anders het doet, maar het is heel lastig voor uitgevers om die stap te zetten.’ Hierdoor zijn krantenuitgevers vaak te laat met innoveren. Buizer gaf als voorbeeld de lucratieve rubrieksadvertenties die zijn verdwenen naar Marktplaats en de huizenadvertenties die naar Funda zijn gegaan.

Verdienmodel zonder kannibalisatie
Maar als uitgevers grote angst hebben om nieuwe producten te ontwikkelen die mogelijk kannibaliseren, wat moeten ze dan? ‘Newz’, een samenwerking tussen een groot aantal Nederlandse uitgevers onder leiding van Buizer, is daar een antwoord op. Met Newz wil Buizer bestaande content van kranten gemakkelijk beschikbaar maken voor derden, zoals bijvoorbeeld app-ontwikkelaars. ‘Door onze artikelen eenvoudig beschikbaar te maken voor hergebruik kan je een nieuw verdienmodel maken voor nieuws wat je al gemaakt hebt.’ In de database van Newz worden artikelen van verschillende uitgevers in één gestandaardiseerd formaat aangeboden. Met semantische netwerktechnologie moeten alle berichten gemakkelijk met elkaar in verbinding staan. Deze technologie kan namen van personen, bedrijven en plaatsen herkennen en relaties daartussen leggen. Zo kan bij de melding van een faillissement van een bepaald bedrijf, de software alle oude nieuwsberichten over dat bedrijf melden, maar ook nieuwsberichten over de eigenaar en zijn relaties met andere bedrijven of de lokale politiek. Buizer gaf aan dat zoiets tijdens het onthullen van de vastgoedfraude ontzettend nuttig was geweest.

Er zijn meer toepassingen te bedenken. Zo vertelde Buizer over een app voor biologen waarin nieuws over ontdekkingen op hun vakgebied wordt verzameld. Of een app die op basis van je locatie nieuwsberichten toont die betrekking hebben op je directe omgeving: Sta je voor het Rijksmuseum, dan kan je meteen het actuele nieuws daarover lezen. Het grote voordeel is dat dit soort apps niet direct concurreren met de krant, maar een extra inkomstenstroom vormen. Uitgevers hoeven dus niet bang te zijn voor kannibalisatie. Externe partijen, zoals de teams van The Challenge, mogen voor Newz de toepassingen gaan ontwikkelen en verkopen.

Gesemantiseerde boekrecensies
Raymond Franz, van Talking Trends, gaf meer toelichting over de mogelijkheden van het semantische web. Tot nu toe probeerden journalisten online berichten aan elkaar te verbinden met tags, of trefwoorden voor zoekmachines. Maar dat is een houtje-touwtje constructie omdat iedere journalist andere tags gebruikt en zoekmachines geen onderscheid kunnen maken tussen verschillende soorten berichten. Met Talking Trends’ Open Sahara worden die relaties tussen artikelen automatisch herkend met behulp van taalkundige analyses. Franz noemt de boekenbijlage van NRC als voorbeeld. Als je die boekenrecensies ‘semantiseert’ kan je op basis van wikipedia-informatie de achtergrond van de auteur tonen, evenals zijn of haar volledige oeuvre. Dat zou je automatisch kunnen koppelen aan ISBN-nummers en dat weer linken naar Bol.com waar NRC dan een bedrag ontvangt voor elke verkoop die ontstaat door deze doorverwijzing. Ook Open Sahara is een tool en geen app an sich. Franz nodigt iedereen uit om met het open source framework van Open Sahara zelf apps en producten te bouwen. Volgens Franz is de software zo eenvoudig, dat je met een beetje handigheid met WordPress of Drupal al binnen een week een werkende app kan hebben.

Een kaart voor discussies
Een andere tool die journalistieke ondernemers kan helpen is Mattermap. Petra ter Doest vertelde dat Mattermap een app moet worden waarmee iedereen zelf een helder overzicht van een actueel debat kan maken om zo de verschillende standpunten duidelijk te krijgen. Der Doest: ‘Een debat is vaak moeilijk te begrijpen. Je krijgt als lezer heel veel informatie en ziet door de bomen het bos niet meer. Nieuwe vormen van journalistiek moeten overzicht gaanbieden.’ Met Mattermap maak je als gebruiker een soort mindmap van een discussie waarbij je verschillende spelers en hun standpunten eenvoudig kan visualiseren. Onderwerpen kunnen variëren van Europese diplomatiek tot een zwembadruzie in Gooise villadorpen. Alle standpunten die je invult kan je weer linken naar de oorspronkelijke bron, wat het werk van de journalist transparanter maakt.

De maps kunnen straks door iedereen gemaakt worden en eenvoudig ge-embed en gedeeld worden. Ter Doest gaf de deelnemers ook inkijkje in wat ze te wachten staat als ze hun concept verder willen ontwikkelen.  Zodra bijvoorbeeld softwarebouwers door hebben dat je geld te besteden hebt, kijken ze naar jouw project door hun eigen bril om de opdracht binnen te slepen, vertelde ter Doest. Dat zorgde bij de oprichters van Mattermap voor veel verwarring. Belangrijkste tip was daarom: ‘Zoek iemand die zeer kritisch en onafhankelijk naar je idee kan kijken. Dus niet je moeder of je oma, maar iemand die een frisse blik heeft. Die kan je de feedback geven die je nodig hebt.’

Verder lezen:
– Lees een artikel over de testfase van Mattermap

Foto: zzpza, Flickr, onder Creative Commons License

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s