Van ‘plannetje’ naar businessmodel

Maak je plan concreet. Dat was de belangrijkste boodschap van de derde masterclass van The Challenge. Met behulp van stevige feedback, inspirerende voorbeelden en het invullen van het business model canvas werden de deelnemers daarmee op weg geholpen. 

Verslag van de derde masterclass van The Challenge op 15 januari. Dit stuk verscheen ook op persinnovatie.nl

Om de deelnemers te inspireren vertelde Marco van Kerkhoven van de Hogeschool Utrecht over verschillende innovatieve journalistieke projecten die hij tijdens zijn reis door de VS is tegengekomen. Zo vertelde van Kerkhoven over Narratively, een lokale website die zich richt op het vertellen van de verhalen van ‘gewone’ New Yorkers. Elke dag verschijnt er één achtergrondverhaal of video. Bloggers en documentairemakers werken vrijwillig mee. De site draait nu nog volledig op crowdfunding, maar onderzoekt mogelijkheden om exclusieve bijeenkomsten of betaalde rondleidingen door de stad te organiseren.

Een ander leuk voorbeeld is het Newsroom Café van The Register Citizen, waar inwoners mogen aanschuiven en meebeslissen bij de redactievergaderingen van de lokale krant. Van Kerkhoven vertelde dat er tijdens zijn bezoek helaas geen inwoners aanwezig waren, dus het is nog de vraag hoe effectief dit initiatief is. Een derde voorbeeld is Narrative Science, een softwarebedrijf dat nieuwsberichten kan laten schrijven door computerprogramma’s op basis van een beperkte set data. Deze ‘robotjournalistiek’ staat nog in de kinderschoenen, maar het bedrijf is al in staat om sportverslagen te verzorgen en korte financiële berichten te schrijven voor onder meer Forbes.

Wie gaat hier voor betalen?
De deelnemers van The Challenge ontvingen ook feedback op hun plannen van de sprekers van vorige week. Alexander Pleijter en Peter Olsthoorn namen geen blad voor de mond en legden de teams het vuur aan de schenen met vragen als ‘Voor wie maak je dit nou eigenlijk?’ ‘Welk probleem probeer je hiermee op te lossen?’ En: ‘Gaan mensen hier wel voor betalen?’ De deelnemers werd op het hart gedrukt om de plannen vooral concreter te maken. Houd het bijvoorbeeld niet bij assumpties maar ga praten met potentiële afnemers om erachter te komen of er echt vraag is naar een journalistiek platform voor middelbare scholen of een journalistiek onderzoeksbureau dat samenwerkt met het bedrijfsleven. Op basis van de feedback van Pleijter en Olsthoorn viel deze week Living The News af, dat volgens de sprekers het moeilijkst te realiseren is.

Business model canvas
De teams kregen daarna meteen de kans om de hun plannen te concretiseren in de sessie business modelling van de ‘game stormers’ Bram Alkema en Jille Sol. Met behulp van het ‘business model canvas’ uit het beroemde boek Business Model Generation van Alexander Osterwalder mochten de deelnemers gaan nadenken over de businessmodellen van de KLM en Easyjet.

Het canvas bestaat uit verschillende vakjes die allemaal een deel van je business model representeren. Door één voor één de vakjes in te vullen word je aan het denken gezet over je bedrijfsidee. Zo staan er in het canvas, vanzelfsprekend, vakjes voor je inkomsten en je kosten. Maar er is ook een vakje ‘offer’ waar je in moet uitleggen wat je te bieden hebt en waarom mensen je product zouden willen kopen. Bij KLM is dat vliegen met gemak en kwaliteit, bij Easyjet is dat vliegen voor een bodemprijs.

Bij ‘value proposition’ moet je nadenken over wie je nodig hebt om je product te verkopen. Dat zijn niet de leveranciers maar partijen waar je mee moet samenwerken en die essentieel zijn voor je business model. Zo moet KLM landingsrechten kopen bij grote vliegvelden. De partnerrelatie tussen Easyjet en haar partners is net wat anders: Easyjet betaalt geen landingsrechten maar ontvangt subsidie om op regionale vliegvelden te vliegen. Dat levert een ander businessmodel op.

Door alle negen vakjes in te vullen krijg je inzicht over de samenhang tussen de verschillende onderdelen van het businessmodel. En het hoeft zeker niet bij één canvas te blijven, vertelden Alkema en Sol. Zo kan je voor de krant aparte canvassen invullen voor abonnementenverkoop en advertentieverkoop. Want adverteerders benader je op een heel andere wijze dan lezers en er zit een ander verdienmodel aan vast. Ook voor de journalistiek als publiek goed is een canvas te maken; maar dat is er dan wel één die niet kan bestaan zonder de andere twee. De nieuwe opdracht voor de deelnemers is om voor hun concepten zelf het canvas in te vullen.

Bekijk hier een foto-impressie van de masterclass

Verder lezen:
– Wired schreef over Narrative Science en hoe robotjournalistiek nauwelijks meer van echte artikelen te onderscheiden is
– Lees gratis de eerste 72 pagina’s van Business Model Generation
– Vul zelf het business model canvas in op canvanizer.com
– De oprichter van Narratively vertelt over zijn businessmodel en geeft tips aan startende ondernemers

Foto: Rick van Dijk  Bron afbeelding canvas: Essential

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s