‘Een online concept is nooit af’

Toetsenbord
Jonge start-ups in de journalistiek hebben de toekomst, zo werd de deelnemers van The Challenge verteld tijdens hun eerste masterclass door Jan Benedictus en Bart Brouwers. Waar grote, bestaande krantenuitgevers te log zijn geworden om zichzelf radicaal te kunnen vernieuwen, hebben jonge ondernemers alle vrijheid om met vernieuwende ideeën de gevestigde orde op zijn kop te zetten. Maar dat gaat zeker niet vanzelf, zo werd ze gewaarschuwd.
 
Verslag van de eerste masterclass van The Challenge op 3 januari. Dit stuk verscheen ook op persinnovatie.nl

Met het project ‘The Challenge: Reinventing Journalism’ gaat het Stimuleringsfonds studenten en pas afgestudeerden helpen hun vernieuwende journalistieke ideeën uit te bouwen naar een concreet product. Daarbij worden de studenten ondersteund door middel van masterclasses van experts en strijden ze om een subsidie van 25.000 euro en de Toekomst Prijs. Er werden 24 ideeën ingediend, waarvan er nu 16 aan de afvalrace beginnen.

Dat leverde een divers gezelschap op tijdens de eerste masterclass waarin de ideeën werden gepresenteerd. Die diversiteit was ook terug te zien in de gepresenteerde ideeën. Sebastiaan Veldman presenteerde een tool die geïnspireerd is door het sociale media gebruik tijdens de Arabische lente. Maarten van Dun wil met zijn team achtergrond en duiding gaan bieden voor iedereen die nieuwtjes over Sylvie Meis te oppervlakkig vindt. En Yvonne Roerdink en Anne van Oudheusden komen weer met iets heel anders: een nieuw verdienmodel waarbij journalisten en bedrijven gaan samenwerken. Een overzicht van alle ingediende ideeën vind je hier.

Hard werken
‘Het lanceren van een online concept betekent continu doorwerken. Het is nooit af.’ Dat was de eerste les van Jan Benedictus, internetondernemer bij Liones. ‘Zelf weet ik ook niet wat het perfecte online concept is, of wie de nieuwe Nu.nl gaat worden, maar één ding weet ik wel zeker: je moet er hard voor werken. Makkelijke ‘hit & runs’ zijn er niet meer.’ Dat betekent dat de deelnemers niet stil kunnen gaan zitten na de lancering van hun idee. Een site of een app moet je constant onderhouden en analyseren om het te blijven verbeteren, aldus Benedictus.

Verkoopargument
Benedictus liet de deelnemers meteen de hersens kraken over hun verdienmodel. Veel ingediende ideeën zijn gebaseerd op het laten betalen voor nieuws of achtergronden via betaalmuren of abonnementsvormen á la Spotify. De succesvolle verkoop van informatie is volgens Benedictus meestal te herleiden naar vier verkoopargumenten: Het biedt zekerheid (zoals medische informatie) of winst voor de gebruiker (beurskoersen, financiële analyses) gemak (Spotify is gemakkelijker dan The Pirate Bay) of erkenning (bijvoorbeeld het FD lezen om ergens bij te willen horen). Als je idee niet bij één van deze verkoopargumenten aansluit, moet je nog eens goed nadenken hoe je je lezers zo ver krijgt dat ze voor je nieuws gaan betalen, zo zei Benedictus.

‘Jouw ding’
Bart Brouwers, hoofdredacteur van Dichtbij, benadrukte de deelnemers om vooral iets op te zetten waar ook hun hart in ligt. Het succes van ondernemerschap hangt volgens hem niet alleen af van het signaleren van kansen en het nemen van risico’s maar vooral ook of het ‘jouw ding’ is. Dat zorgt voor authenticiteit en helpt je erdoorheen wanneer je voor teleurstellingen komt te staan. Want teleurstellingen zullen er komen, verzekerde Brouwers.

Eigen manier
Vanuit zijn eigen ervaring van het opzetten van Dichtbij gaf hij de deelnemers advies. De grote krantenuitgevers zijn inmiddels dinosaurussen die met uitsterven worden bedreigd en zullen niet met oplossingen komen. ‘Vergeet daarom ook alle traditionele manieren. Je moet zelf je weg zoeken en je eigen journalistieke manier vinden. Zo’n subsidie is handig en kan je aardig op weg helpen, maar op dat bedrag ga je het niet overleven. Je moet iets zoeken om structureel inkomen mee te creëren. Anders gaat het niet lukken.’

Verder lezen:
– Bekijk de presentaties terug van Bart Brouwers en Jan Benedictus
– Lees de blog van Jan Benedictus over de afgelopen sessie

Foto: newfilm.dk, Flickr, onder Creative Commons License

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s