Journalistieke start-ups versus dinosaurussen

Dinosaurus

Op welke manier kan de krantenindustrie zich redden? Zijn het journalistieke start-ups die vernieuwing brengen of zijn het de gevestigde partijen – de dinosaurussen – die toch zichzelf weten aan te passen? Met mijn scriptie onderzoek ik de overlevingsstrategieën van die dinosaurussen. Met ‘The Challenge’ gaat het Stimuleringsfonds voor de Pers de journalistieke start-ups op weg helpen.

 

 

Ambidexterity bij Europese kranten

 Het schiet op met mijn onderzoek. De opzet is wat gewijzigd sinds m’n laatste blogpost hier: ik ga niet kwalitatief, maar kwantitatief onderzoek doen naar ambidexterity bij kranten. Daarmee hoop ik meer en beter onderbouwde uitspraken te kunnen doen over innovatie bij krantenuitgevers. Een kwantitatieve aanpak maakt het bijvoorbeeld makkelijker om meer respondenten mee te nemen in je onderzoek. Daarom heb ik de omvang van mijn steekproef vergroot. Ik kijk niet langer alleen naar de  Nederlandse krantenindustrie maar naar de krantenindustrie van negen Europese landen.

Met behulp van een digitale enquête ga ik data over deze landen verzamelen om zo te zien op welke manieren verschillende krantenuitgevers innoveren en tot wat voor resultaten dat leidt. Op dit moment ben ik de vragenlijst van de enquête aan het ontwerpen. Na een paar pilot-interviews bij verschillende Nederlandse kranten scherp ik de vragenlijst verder aan en daarna wordt hij verspreid.

Creatieve destructie, met een duwtje in de rug

Met mijn onderzoek kijk ik hoe oude, grote krantenuitgevers zichzelf kunnen heruitvinden in het digitale tijdperk. De econoom Joseph Schumpeter, grondlegger van theorieën over innovatie, beredeneerde dat gevestigde bedrijven helemaal niet in staat zijn zichzelf her uit te vinden. Volgens Schumpeter richt de gevestigde orde zich alleen nog maar op incrementele, kleine verbeteringen van bestaande producten. Radicale, creatieve innovaties zijn afkomstig van outsiders van de industrie: bedrijven die nog niet eerder in deze industrie opereerden of jonge start-ups. Dat zijn partijen zonder gevestigde belangen, die niets te verliezen hebben en alle vrijheid hebben om met iets heel nieuws te komen. De bestaande partijen worden vervolgens weggevaagd door deze vernieuwers. Schumpeter noemde dat ‘creatieve destructie‘.

Het Stimuleringsfonds voor de Pers, waar ik tijdens mijn onderzoek stage loop, is deze maand begonnen met een project om dit soort start-ups te ondersteunen, in de hoop dat ze radicale vernieuwing aanwakkeren. Met ‘The Challenge‘ kunnen (oud-)studenten journalistiek een vernieuwend idee voorleggen aan het fonds. Met behulp van wekelijkse masterclasses over bijvoorbeeld journalistieke relevantie en het maken van een businessplan worden de ideeën van de verschillende teams klaargestoomd tot een concreet product.

Eén voor één vallen er teams af tot er drie overblijven. Onder hen wordt €60.000 aan subsidie verdeeld, als duwtje in de rug voor hun nieuwe product. Voor het Stimuleringsfonds ga ik verslag doen van de masterclasses en de afvalrace. Die blogs zal ik ook hier plaatsen.

De dinosaurus of de start-up?

The Challenge vormt een interessante combinatie met mijn onderzoek: de jonge start-ups hebben alle vrijheid om met vernieuwende ideeën aan de slag te gaan, maar missen het geld en de ervaring. De bestaande krantenuitgevers hebben daarentegen wel geld en expertise maar zitten vaak vastgeroest aan bestaande strategieën, producten en lezers.

‘Dinosaurussen’ noemde Bart Brouwers (hoofdredacteur dichtbij.nl) de uitgevers tijdens de eerste masterclass, omdat ze met uitsterven worden bedreigd en er zelf zo weinig aan kunnen doen. Aan het eind van mijn stage hoop ik meer te kunnen zeggen over wie de meeste overlevingskans heeft in de krantenindustrie: de dinosaurus of de start-up.

Verder lezen:
– Bekijk de ingediende ideeën voor The Challenge

Foto: Thomas Hawk, Flickr, onder Creative Commons licence

Geef een reactie

